Onze visie

Nohva is het gemeenschapscentrum van Neder-Over-Heembeek en de Mutsaardwijk in Laken. Als deel van de Vlaamse gemeenschap in Brussel wil Nohva een open en verbindend huis zijn. Nederlands is de voertaal zodat Nederlandstaligen zich thuis voelen en zodat iedereen die een Nederlands taalbad zoekt, dit vindt bij Nohva. Tegelijkertijd omarmt Nohva de Brusselse diversiteit en meertalige realiteit en creëert het connecties tussen individuen, gemeenschappen en culturen ongeacht hun herkomst, achtergrond, moedertaal… 

Nohva heeft als actieve partner in het lokale netwerk voeling met de buurt en het rijke verenigingsleven. Het speelt in op wat leeft en ondersteunt lokaal initiatief. Ontmoeting, ontspanning en ontplooiing staan centraal in het aanbod. Bij de planning en uitwerking van activiteiten is er steeds aandacht voor toegankelijkheid en kwaliteit. Nohva heeft oog voor meerdere doelgroepen, vaak in dezelfde activiteit zodat een mix van culturen of generaties kan deelnemen en elkaar tegenkomt. Vrijwilligers bepalen en verwezenlijken samen met beroepskrachten de werking.  

Nohva wil de komende jaren het nieuwe Lendrik gebouw ten volle benutten. Naast eigen programmatie kiest Nohva er bewust voor om witruimte in te bouwen zodat er ruimte is om nieuwe initiatieven te faciliteren. Nohva wil de eigen infrastructuur warm inrichten zodat ze uitnodigt om te ‘ont-moeten’, om in interactie te gaan, om creatief en (op) jezelf te zijn... Het potentieel van Lendrik en de activiteiten die nu reeds vanuit Nohva georganiseerd worden, proberen we ruimer en op nieuwe manieren bekend te maken.  

Heembeek-Mutsaard kent een grote bevolkingsgroei wat maakt dat het gemeenschapscentrum een steeds ruimer publiek tracht te bereiken. In buurtonderzoek willen we noden detecteren, oplijsten welke initiatieven en organisaties daar al aan tegemoet komen en uitklaren waar er nog leemtes en drempels zijn. Voortbouwend op het bestaande netwerk en met een openheid naar steeds nieuwe contacten, willen we met verenigde krachten en in nieuwe partnerschappen trachten die noden te ledigen en drempels weg te werken zodat mensen graag (samen)wonen in deze noordelijke uithoek van Brussel. 

Verbinding begint waar het algoritme stopt

Charter rond socialemediagebruik van de Brusselse GC’s

Inleiding: De huidige situatie

De Brusselse gemeenschapscentra bevorderen de sociale cohesie in de grootstad. Via hun activiteiten en werking brengen de GC’s mensen, groepen en gemeenschappen met elkaar in verbinding.

Het wordt steeds duidelijker dat de doelstellingen van de GC’s lijnrecht tegenover die van de commerciële socialemediaplatforms staan. De algoritmes die aan de basis liggen van platforms zoals Facebook en Instagram versterken polarisering en maken dat mensen in geïsoleerde bubbels terecht komen. Ook is het beleid van deze platforms in strijd met het anti-discriminatieprincipe, een principe dat de GC’s in hun statuten juist wél onderschrijven. Zo heeft Meta de richtlijnen voor haatdragende taal aangepast. Meta geeft in de nieuwe richtlijnen letterlijk het voorbeeld dat het prima is op hun platforms LGBTQIA+ personen als geestesziek te bestempelen.
Tegelijkertijd lijkt het soms onmogelijk de band met deze platforms te verbreken. In de loop der jaren zijn sociale media zoals Instagram en Facebook uitgegroeid tot een essentieel onderdeel van de communicatiemix, ook bij de gemeenschapscentra. De angst om de (online) gemeenschap te verliezen weerhoudt velen ervan om deze digitale ecosystemen achter zich te laten.

Ons ideaal voor de toekomst

Dit charter is opgesteld om verder te kijken dan wat op korte termijn onmogelijk lijkt. Het is opgesteld om samen kritisch na te denken over het gebruik van sociale media en de communicatiestrategie van de GC's te evalueren.
Het ideaal is om volledig onafhankelijk te worden van bedrijven die in strijd met onze principes opereren. Om dat ideaal te bereiken moeten we vandaag beginnen met de eerste stappen om minder afhankelijk te worden van de grote socialemediaplatforms. Zo stellen we een voorbeeld, en kunnen we onze gemeenschap meenemen naar nieuwe en meer ethisch verantwoorde online plekken.

Lees het volledige charter

Doorblader ons cultuurbeleidsplan

We werken mee aan 'Horizon 2020-25', 
het lokale cultuurbeleidsplan van Stad Brussel.